Piatra naturala, in detalii: canturi, imbinari, lucrari speciale

Suprafatele placate cu piatra naturala si blaturile din acest material atrag intotdeauna atentia. Dar putini oameni, de regula doar specialistii, observa imediat finisajele delicate, detaliile de taiere, muchiile si canturile unor elemente esentiale pentru lucrare. Aparent simple si minore, acestea reprezinta insa dovada profesionalismului, atentiei si preciziei la executie. Un scurt ghid pentru utilizatorii casnici si proprietarii de afaceri care apreciazafrumusetea pietrei, astfelincat acestia sa poata evalua si calitatea executiei.

Orice beneficiar al unei lucrari pe baza de piatra naturala remarca, atunci cand ajung lucratorii la el, multitudinea de provocari pe care le ridica fiecare lucrare in parte. Unele sunt simple, altele necesita solutii speciale de taiere si debitare. Fiecare element in parte are o tehnica de lucru si mai multe posibilitati de aplicare.

Ce poti observa in primul rand?

Un beneficiar al unei lucrari cu piatra naturala poate urmari, inca de la livrare, precizia taierii placilor. Unele lucrari, cum sunt amenajarile in stil rustic, nu au nevoie de piatra naturala perfect debitata, deoarece mizeaza chiar pe diversitatea formelor si aspectul variat al acesteia. In acest caz se ridica insa o serie de probleme de imbinare si chituire: diferentele de grosime intre placi, spatiile adesea mari si variate ce rezulta din formele nergulate ale placilor cer cunostinte de lucru si materiale cu o lucrabilitate speciala.

In alte lucrari, pentru obtinerea unui caroiaj cu linii, placile cu muchiile perfect drepte sunt necesare in vederea obtinerii unor imbinari riguroase. Aici conteaza si grosimea placilor, dar diferenta intre o placa si alta, de ordinul milimetrilor, poate fi insesizabila datorita stratului de adeziv si o buna nivelare. Placile mai subtiri dicteaza nivelul pardoselii. Uneori, ciupirea sau ciobirea marginilor sunt cauzate de transport, de aceea este esential si modul de ambalare de la producator: placile trebuie transportate pe paleti, izolate la colturi cu lemn, insa pentru a fi vizibile din exterior izolarea pe laterale se face cu folie transparenta.

In al treilea rand, se poate urmari si executia lucrarilor ulterioare, care se fac fie la atelier, fie pe santier,  pentru imbinari speciale, cum ar fi crearea unor santuri in suprafata pietrei, a muchiilor oblice, uneori a unui sistem tip nut si felder etc. Sculptarea suprafetelor, cu relief sau cu sapatura in piatra este adesea necesara pentru o imbinare sau un element ornamental.

Tipuri de detalii

Insertii metalice, cauciuc, lemn

Insertii-cauciuc-trepte-de-piatra.jpgTreptele cu insertii de cauciuc, antiderapant si antialunecare sunt cea mai buna dovada a finisajelor care pot strica aspectul pietrei natural definitive, in caz ca nu sunt bine aplicate. Pe de o parte, este esentiala taietura si precizia acesteia, iar pe de alta este important cum este inserat materialul, cu ce se face lipirea, montarea sau daca este o imbinare fara adezivi/piese suplimentare.O simpla privire a acesteia ii va lamuri pana si pe cei care nu sunt de specialitate daca lucrarea nu a fost realizata corect. Detaliile conteaza.

Imbinari intre placi

Imbinari_intre_placi.jpgIntre doua placi de piatra naturala sunt posibile imbinari variate. Imbinareape cant este cea mai dificila. Pe orice suprafata se poate face imbinare fara rosturi sau se poate lasa acel rostnecesar chituirii, cu un spatiu de 1-2 mm intre placi. De regula, izolarea pe o placare se face cu chituri speciale: aceasta are rostul de a impiedica alunecarea placilor una in alta, dar si patrunderea apei sau murdariei sub placare. Alteori, placile sunt fixate fara chituire, in functie de sistemul de lucru. De exemplu, verticalele cu rosturi mici nu se chituiesc, si nici piatra scapitata, pe verticala, pe fatade. In astfel de lucrari se urmareste obtinerea unui aspect cat mai natural – acesta este si farmecul pietrei natural – insa greselile de executie pot costa. Imbinarile fara rosturi la verticala se folosesc de sistemul de prindere pe zid, de regula pentru fatade, impermeabilizarea, montarea si izolarea facandu-se in spatele placilor. Si la orizontala se pot face imbinari fara chituire, care de asemenea trebuie efecuate de un profesionist.

Imbinari intre elemente

Imbinari_intre_elemente_piatra_naturala.jpgNecesitatile constructive duc la o serie aproape nelimitata deimbinari si combinatii intre material si elemente de constructie. Braurile, profilele si baghetele creeaza cel mai adesea zona de jonctiune intre placare si alt material, de regula cu zidaria, dar exista si situatii in care placarea se afla in contact direct cu alte materiale. Iata doar cateva exemple: in bucatarii sau bai – imbinarile dintre o chiuveta si un blat de lucru; la ferestre – intre glafuri si zidarie sau/si tamplaria geamului; in holuri si living-uri – imbinarea dintre plintele de piatra si zidarie; pe scari sau in pasaje– imbinari intre un stalp si un suport de piatra sau intre o balustrada si un perete placat cu piatra naturala. Sunt importante taierea cat mai precisa a pietrei, apoi izolarea si impermeabilizarea,care trebuie sa fie in toate aceste cazuri cat mai putin vizibila. E nevoie ca muchiile sa fie taiate cat mai drept sau taierile (in cerc, zigzag, santurile etc.) sa fie perfecte, astfel incat sa permita o distanta minima in care se va face izolarea, de regula pana in 3 mm. Mai apoi, chitul trebuie sa fie bine ales ca sa nu sufere fisuri, sa fie in culoarea pietrei sau cat mai aproape de aceasta.

Fatade, seminee si elemente arhitecturale din marmura

Marmura_pe_fatade.jpgAvantajului estetic adus de marmura i se adauga si proprietatile fizice valoroase ale acestei pietre naturale: cu o rezistenta crescuta la spargere, cu porozitate scazuta, marmura este in acelasi timp si suficient de moale pentru a permite taierea in placi de dimensiuni variate si o sculptare usoara. In cazul semineelor, se pot utiliza atat piese de marmura, taiate si imbinate, cat si o piesa intreaga. Lucrarea devine sculpturala, iar valoarea ei creste nu doar datorita prelucrarii, ci si pentru ca nu exista riscuri de proasta montare. Marmura pe fatade sau in diverse elemente arhitecturale, unde se pot face combinatii de genul stalpilor decorativi, plinte, brauri, reliefuri si basoreliefuri se fixeaza pe montare umeda sau uscata si de regula nu cer chituire. In acest caz este foarte important apareiajul realizat.

Blaturi si margini de blaturi

semibaston-cu-bizot-si-cant-lustruit.jpgMuchiile pietrei naturale pot fi taiate in diverse forme, fiecare tip de taiere avand denumiri specifice. Legat de acest aspect, veti intalni adeseatermeni precum cant in bizotbaston sau semi-baston,iar uneori veti auzi decombinatii ale acestora. Fiecare dintre acestea este un tip de taiere cu un alt efect estetic, care se potriveste in diferite imprejurari. Se mai pot face si alte lucruri: pentru ca un blat sa para masiv si mai aspectuos, se pot folosi si adaosuri pe marginea lui, astfel incat desi nu are grosimea care se vede din margine, efectul sa fie impresionant. Din nou, blatuleste fie sculptat, dintr-o singura piesa, fie realizat prin imbinari, caz in care aceastea trebuie sa ramana cat mai putin vizibile. Efectul obtinut la suprafata blatului vine din taierea pietrei naturale de baza. Aceasta se poate face perpendicular pe strat sau in paralel cu stratul, obtinandu-se in acest fel modelul coloristic care va ramane ulterior pe suprafata pieselor finisate. Cele mai cunoscute tehnici sunt „crosscut” (taierea pe venatura, de-a lungul „fibrei”, in urma acestei taieri ramanand dungi varaibile) si „veincut” (taierea perpendicular sau oblic pe venatura, care lasa la vedere „ochiuri” de venatura).

Glafuri

Glafuri.jpgGlafurile au rolul de a asigura finisajul pentru imbinarea dintre doua elemente diferite de constructie (perete – freastra; zid vertical – blat orizontal). Aceasta imbinare trebuie sa arate ingrijit, dar sa fie si in acord cu restul finisajelor din incapere sau din exterior, depinde unde se afla situate. Nu in ultimul rand, trebuie sa asigure o rezistenta la fel de mare ca si cea a zidariei in sine: inlocuirea unui pervaz nu este genul de lucrare care se repete prea des intr-o viata.

Comments are closed.